Eurooppa Italia Välimeri

Lyhyt kohdeopas Välimerelle 3/5: Civitavecchia, Italia

Civitavecchian kaupungin nimi ei sano mitään monellekaan matkailijalle – paitsi risteilymatkailijoille. Civitavecchia nimittäin tunnetaan Rooman satamana eli sieltä on mahdollista tehdä päiväretki Roomaan. Retki ei ole mikään pieni keikaus, sillä junamatka ikuiseen kaupunkiin kestää noin puolitoista tuntia ja sen päälle täytyy vielä laskea bussikyyti pois satama-alueelta sekä bussikyyti satama-alueen portilta rautatieasemalle. Varustamo toki tarjoaa omia bussikyytejään, mutta minun mielestäni 50 euroa puolentoista tunnin bussikyydistä oli vähän liikaa – varsinkin kun hinta koskee myös lapsia.

Me siis valitsimme kulkuvälineeksi junan. Köröttelimme ensin varustamon ilmaisella bussilla satama-alueen portille, josta siirryimme paikallisbussilla rautatieasemalle. Tuo paikallisbussi maksoi 2 euroa per suunta, pienimmät lapset kulkivat maksutta. Sataman portilta olisi voinut myös kävellä rautatieasemalle: infotiskin mukaan kävelyaika olisi ollut noin 20 minuuttia.

Edestakaiset junaliput Roomaan maksoivat 12 euroa (kaksi pienintä menivät taas maksutta) ja niihin sisältyi Rooman metron käyttö koko päivän. Vasta myöhemmin tajusin, että lipputiski, johon muiden risteilyvieraiden perässä syöksyin, olikin itse asiassa matkatoimiston tiski. He ottivat ostoksesta viiden euron palvelumaksun, mutta toisaalta seitsemän hengen seurueen tapauksessa menetys ei ollut valtava, ja myyjä selitti asiat erittäin selvästi englanniksi.

Rooma

Periaatteessahan Roomaan ei ole mitään järkeä lähteä päiväksi. Kun laiva on satamassa 10 tuntia, ja siitä käyttää siirtymiseen vähintään neljä tuntia, ehtii kaupungissa käydä korkeintaan yhdessä kohteessa. Me valitsimme kohteeksi Colosseumin: kävelimme sinne rauhassa Terminin asemalta, kävimme tutustumassa sisäpuolella ja ajoimme metrolla äkkiä takaisin Terminille. Lounaan haimme mukaan junaan eräästä Terminin pizzakioskista, eikä se ollut ollenkaan huono valinta.

Vinkiksi Colosseumiin voisin kuitenkin sanoa, että hevospatsaan toisella puolella Palatinon lipunmyynnissä ei ollut yhtään jonoa. Kun sieltä osti lipun, saattoi kävellä suoraan Colosseumin turvatarkastukseen, johon toki oli jonoa, muttei kovin pitkä sekään. Civitavecchiasta saapuessa voisi myös hypätä pois junasta jo jollain aikaisemmalla asemalla ja jatkaa matkaa metrolla, jolloin voisi välttää junan hitaan köröttelyn keskusta-alueella.

Jos Rooma on jo tuttu kaupunki, voisi päivän käyttää myös tutustumalla Civitavecchian kaupunkiin. Vaikka se tavalliselle risteilyturistille näyttäytyy vain bussipysäkkinä matkalla Roomaan, on sekin yli 50 000 ihmisen kaupunki. Kaupungin alueella on ollut asutusta jo etruskien aikaan, mutta historiaa sieltä ei oikein enää löydä, sillä kaupunki tuhoutui lähes täysin toisen maailmansodan pommituksissa.

Lue lisää muista kohteista:

6 Comments

Pirkko / Meriharakka
    29 joulukuun, 2016 at 4:16 pm

Siinä laivayhtiön kalliissa retkessä (joka sisältää siis bussikuljetukset) suuntaansa on se hyvä puoli, että Roomaan jää enemmän aikaa. Me kävimme aikoinaan retken kanssa reitillä: Pietarinkirkko, Colosseum ja bussin ikkunasta Circus Maximus, Forum Romanum, Constantinen riemukaari, Piazza Bocca Della Verita, Castel S.Angelo ja Enkelten silta, Vittorio Emanuele II:n monumentti, S.Maria Maggiore ja Lateraalikirkko. Retki päättyi Piazza Navonalle, josta vielä kävelimme reitin Pantheon – Fontana di Trevi – Espanjalaiset portaat ennen paluumatkaa. Ei päivässä Roomaa näe, mutta päädyttiin tähän, koska osaltamme tilanne sattui olemaan se, että minä olin aikoinaan viettänyt kaupungissa viikon ja nähnyt siitä silloin aika paljon, mutta siippa ei ollut käynyt siellä koskaan ja siksi nähtävyydet pikakelauksella tuntui ihan kelvolliselta vaihtoehdolta, hänen mielestään. Mutta ei tuota toki lasten kanssa ehkä kannattaisi tehdä!

29 joulukuun, 2016 at 9:32 pm

Juuri näin. Minusta tuntuu, että tuollainen retki olisi ollut minun vanhemmilleni ihan hyvä vaihtoehto, mutta lasten kanssa en halunnut lähteä istumaan bussiin. Juna oli oikein mukava vaihtoehto – varsinkin kun haimme paluumatkalle lounaan Terminin kioskeista. Onneksi tiesimme etukäteen, ettei kaupungin näkeminen tulisi onnistumaan millään tasolla, joten valitsimme tarkasti tuon yhden kohteen, jonka halusimme muiden näkevän. Ehdimme onneksi myös piipahtaa kahvilla ihanassa puistossa Colosseumin lähellä. Siellä tuli sellainen olo, että näki edes vilauksen muutakin kuin turistijonoja. Mutta Rooma, jos mikä, ansaitsee paljon aikaa.

Veera Bianca
    30 joulukuun, 2016 at 4:50 pm

TÄllainen retki halki VÄlimeren olisi kiintoisa, kiitos hyvistä postauksista vinkkeineen 🙂

3 tammikuun, 2017 at 8:27 pm

Tällä risteilyllä tosiaan pääsi vierailemaan aivan huipuissa kohteissa. Harmi vain, kun kaikista piti lähteä iltaan mennessä pois.

Kohteena maailma / Rami
    31 joulukuun, 2016 at 12:51 pm

Tämä postaus kiinnosti juuri siksi, kun halusin tietää kuinka kaukana Civitavecchia on Roomasta. Tässä on siis sama juttu kuin meillä oli Port Klangin kohdalla Malesiassa, että oli puolitoista-kaksi tuntia suuntaansa Kuala Lumpuriin. No olihan siellä käytävä, mutta jos nyt menisin Välimeren risteilylle ja kohteena olisi Civitavecchia, en liikkuisi takuuvarmasti metriäkään sieltä kohti Roomaa 🙂 Kun siellä on pari kertaa jo ollut, niin nauttisin punaviiniä ja Pastaa Civitavecchiassa ja etsikin käsiini ehkäpä jonkun paikan, josta saisin italialaisia pienpanimo-oluita. Ne on muuten yllättävän hyviä, jos niitä vaan löytää jostain 😀

3 tammikuun, 2017 at 8:42 pm

En minäkään enää tekisi vastaavaa retkeä. Itse olin käynyt Roomassa aiemminkin, mutta vanhemmilleni tämä oli ainutkertainen mahdollisuus käydä kaupungissa, joten lähdimme junamatkalle. Uskon, että Civitavecchiassa voisi olla tosi mukavaa viettää päivä, kun siellä saisi aika rauhassa tutustua kaupunkiin, ja paikallisiin törmäisi varmasti. Asuu sielläkin yli 50 000 ihmistä.