Syysloma Ahvenanmaalla
Suomi

Syysloma Ahvenanmaalla. Oliko siinä mitään järkeä?

Lokakuinen Suomi on parhaimmillaan ihana. Jos säät pysyvät kirkkaan syksyisinä, eikä luvassa ole pelkkää vesisadetta, voi Suomesta nauttia silloin vielä täysin siemauksin ennen talven tuloa.

Viime syyslomalla me päätimme antaa kotimaalle mahdollisuuden, ja jätimme haaveet ulkomaan matkoista muille. Valitsimme kohteeksi Ahvenanmaan, joka on on ollut toivelistalla jo pitkään.

Ahvenanmaa mainosti syysloman tarjontaa hyvin näyttävästi pitkin syksyä. Alueen tarjonnasta oli helppo napata omat suosikkinsa, jotka otimme osaksi matkaohjelmaa. Erityisesti saaristomaisemat, merenkulun historia ja Kastelholman linna kiinnostivat kovasti.

Kaikki ei kuitenkaan mennyt ihan suunnitelmien mukaan, vaan Ahvenanmaa pääsi yllättämään meidät täysin.

Saaristolautalla perille

Matkaseurueestamme löytyi onneksi sen verran seikkailuhenkeä, että ehdotukseni seilaamisesta perille saaristolautalla otettiin myönteisesti vastaan. Ajatus suurista autolautoista ei houkutellut, vaan minua kiinnosti ajatus mennä pitkin saaria pienillä yhteysaluksilla. Kerrankin meillä ei ollut niin kiire päästä perille, etteikö matkantekoonkin olisi voinut uhrata vähän aikaa.

Ahvenanmaa

Saaristolautat ovat kätevä kulkuväline, mutta reitin suunnitteluun kannattaa käyttää vähän aikaa. Tietyt reitit on suunniteltu niin, että mantereelta pääsee pitkällekin saaristoon hyvin kätevillä lautan vaihdoilla, mutta noiden vaihtojen aikana ei kannata jäädä liian pitkäksi aikaa katselemaan maisemia.

Kannattaa myös ottaa huomioon, että saariston läpikulusta veloitetaan ylimääräinen maksu. Jos lauttaliput Kustavista Eckeröön maksoivat yhteensä 37 euroa, olisi tuo läpikulkumaksu yksin ollut yli 100 euroa. Tämän maksun voi välttää yöpymällä yhden yön matkalla.

Kumlinge oli vain meitä varten

Välttääksemme läpikulkumaksun me päätimme jäädä yhdeksi yöksi Kumlingen saarelle. Lauttayhteydet sinne sopivat hyvin aikatauluumme, ja sieltä löytyi kohtuuhintainen mökki meille vuokralle.

Yllätys oli kuitenkin suuri, kun selvisi, että koko paikka oli varattu meitä varten. Yövyimme Kumlinge stugorissa, jonka omistaja tuli päästämään meidät sisälle mökkiimme ja esitteli tilat. Muuten koko paikassa ei näkynyt ketään koko vierailumme aikana. Saimme ihan keskenämme kiipeillä rantakallioilla, kokata iltaruokaa ja juoksennella mökin pihalla.

Käydessämme iltakävelyllä näimme sentään yhden tai kaksi autoa, ja veneen, jonka kuljettaja näytti erittäin yllättyneeltä nähdessään meidät. Ruuhkaa ei siis ollut, mutta ihania maisemia sitten sitäkin enemmän.

Saaristolautoilla matkatessa kannattaa ottaa huomioon, että palveluja ei ole tarjolla samalla tavalla kuin mihin me pääkaupunkiseudun asukkaat olemme tottuneet. Kauppoja on harvassa, ja ne noudattelevat pääsääntöisesti hyvin maltillisia aukioloaikoja. Harvat matkan varrelle osuneet ravintolat olivat auki vain kesäkaudella, joten omien ruokien tuominen aina mantereelta asti oli aivan välttämätöntä.

Eckerö oli sulkenut ovensa

Kumlinge Stugorin omistaja oli ystävällisesti ohjeistanut meitä etukäteen tuomaan ruoat tullessamme, joten osasimme odottaa ravintolan olevan kiinni. Yllätyimme kuitenkin jonkin verran, kun retkemme varsinaisessa majoituskohteessa Käringsundissa tilanne oli aivan sama. Meitä odottivat perillä suljetut ovet, tyhjät rakennukset ja postilaatikko. Laatikosta löytyi minun nimelläni varustettu kirjekuori, josta löytyivät avain ja ohjeet. Niiden avulla löysimme oman mökkimme, mihin pääsimme majoittumaan.

Hyvin nopeasti kävi selväksi, että myös Käringsund oli jo painunut talviunille. Mökkejä oli edelleen vuokrattavana – ja ihan samalla hinnalla kuin sesongin aikaankin – mutta kaikki mainostetut palvelut oli jo suljettu. Minä yritin itse asiassa kysyä tätä sähköpostilla jo etukäteen, mutten koskaan saanut siihen vastausta.

Ahvenanmaa

Sinänsä suljettu resortti ei meitä haitannut: viihdyimme hyvin omassa mökissämme, ja autiolla rannalla oli tilaa tehdä iltakävelyjä. Tarkoituksena oli kävellä aina Eckerön venesatamaan asti, mutta jostain syystä päivät täyttyivät ohjelmasta niin täysin, että mökille päästyä halusimme vain käpertyä lämpimään sohvan nurkkaan.

Matkan teemaksi nousivat autiot pihat

Koko syyslomamme teemaksi nousivat nopeasti tyhjät pihat ja suljetut ovet. Yritimme turhaan mennä useampaankin ravintolaan – kuten Strömsö-kokki Mikael Björklundin pizzeriaan Pub Niskaan — mutta googlen antamista tiedoista huolimatta paikat olivat suljettuja.

Ahvenanmaa

Myös Kastelholman linna oli suljettu. Tämä tieto toki löytyi nopeasti internetistä, mutta jotenkin olisi voinut kuvitella linnan olevan avoinna vielä syyslomaviikon. Tutustuimme linnaan vain pihalta käsin, ja oikeastaan se riittikin ihan hyvin. Kun vielä viereisellä Jan Karlsgårdenin pihalla lampaat olivat edelleen ulkoilemassa, saimme annoksemme ohjelmaa sille päivälle.

Pelastukseksi nousivat museo ja kylpylä

Vietimme neljän päivän vierailustamme siis hyvin ison osan ulkona. Vaeltelimme kaduilla ja kallioilla, katselimme merelle ja nautimme maisemista. Vaikka kelit eivät joka kohdassa ihan suosineetkaan, selvisimme hyvillä varusteilla mainiosti.

Sateisia päiviä varten oli matkaohjelmaan otettu pari sisäkohdetta, jotka eivät onneksi pettäneet. Ahvenanmaan merenkulkumuseo oli lokakuisena tiistaina lähes tyhjä. Saimme aivan rauhassa tutustua merenkulun historiaan ja ratkoa lapsille annettuja tehtäviä.

Minun suosikkini oli ehdottomasti huone, johon oli laitettu esille maailmalta tuotuja tuliaisia. Yleensä tuliaiset kiinnostavat vain niiden tuojaa itseään, mutta näiden esineiden joukossa oli mm. hain leukaluu, erilaisia taide-esineitä ja koralleja. Uskomattominta niissä oli se, kuinka joku on jaksanut raahata niin isoja esineitä kotiin asti.

Ahvenanmaa

Lapset innostuivat eniten leikkitilasta. Erittäin kekseliäästi koottu tila, joka alkoi pimeästä merenalaisesta tilasta, ja jatkui laivan hylyn tai laivatikkaiden kautta yläkertaan laivan kannelle, innosti kaikkia kolmea lasta. Vaikka tila ei ollut iso, sen kekseliäs hyödyntäminen houkutteli tutkimiseen.

Museossa oli vaihtuvana näyttelynä tatuointien historiaa. Tatuoinnit ovat kuuluneet merimieselämään aina, ja merimiesten mukana ne ovat rantautuneet Suomeenkin. Näyttely sinällään oli pieni, mutta sen suurin hitti olivat lasten värityskuvat, sekä laite, jolla pystyi lisäämään omaan kuvaansa ronskeja tatuointeja.

Ahvenanmaan merenkulkumuseon suurin vetonaula Pommern taas oli tietenkin suljettuna. Ihailimme tätä laivakaunotarta vain ulkoa päin. Meidän pääsylipuillamme tosin pääsisi Pommerniin vielä tulevana kesänäkin, joten olen säästänyt liput huolella — ihan varmuuden vuoksi.

Toinen matkaohjelmaan laitettu sisäkohde oli Mariebadin kylpylä. Olin törmännyt kylpylään erilaisissa esitteissä, mutta varsinaisen kipinän sinne sain Joko mennään -blogista. Rosa oli viettänyt siellä kylmän kesäpäivän, ja samaa tarkoitusta varten mekin kylpylään suuntasimme.

Mariebad ei ole perinteinen kylpylä, vaan enemmänkin uimahalli. Siellä on kuitenkin useampikin allas, sekä ulkoaltaaseen johtava kulkureitti. Kylmästä tuulesta huolimatta ulkoaltaasta oli ihana ihailla merelle avautuvia maisemia.

Emme myöskään olleet ainoat turistit, jotka olivat löytäneet tiensä Mariebadiin. Jos vierailijoita muuten näkyi paikoissa vähän, Mariebadissa suomen kieltä kuuli enemmän kuin ruotsia. Selvästi muutkin olivat rynnänneet siihen kohteeseen, joka sattui olemaan auki.

Mariebadissa ei muuten ole perinteistä uimahallikahviota, vaan hämmentävän hyvä thaimaalainen. Kun ravintoloiden ovet muuten pysyivät suljettuina meille, söimme lounaan tässä thaimaalaisessa, emmekä todellakaan pettyneet. Turha siis on kolkutella suljettuja ovia, vaan voi suunnata suoraan uimahallille syömään.

Sesongin ulkopuolella matkustavan kannattaa tehdä taustatyö huolella

Samaan aikaan kun me vaeltelimme Maarianhaminan tyhjillä kaduilla ja kolkuttelimme suljettuja ovia, sosiaalinen media tarjoili minulle koko ajan mainoksia Ahvenanmaasta syyslomakohteena. Toki niissä korostettiin lähinnä luontoa ja maisemia, mutta missään ei mainittu rajatuista aukioloajoista.

Jos siis suunnitelmissa on vierailla Ahvenanmaalla sesongin ulkopuolella, kannattaa taustatyö tehdä huolellisesti. Nähtävyydet eivät välttämättä ole enää auki, ja ravintolatarjonta on huomattavasti suppeampi.

Me olimme matkassa alkuviikosta, mutta ilmeisesti jotkut paikat olisivat kuitenkin auenneet loppuviikoksi. Se ei kuitenkaan lämmittänyt tiistaina, kun mikään paikka ei ollut auki. Suosittelisinkin Visit Ålandille pientä tarkennusta markkinoinnin suhteen: saariryhmää ei kannata mainostaa varauksetta syyslomakohteena, jos paikat eivät kuitenkaan ole silloin auki. Kannattaa keskittää markkinointi niihin kohteisiin, jotka varmasti ovat toiminnassa.

Sesongin ulkopuolella liikkuessa ei kannata myöskään uskoa näitä muuten niin mainioita matkablogeja. Minä lueskelin pitkin matkaa moniakin hyviä blogitekstejä Ahvenanmaasta, mutta kun ne kaikki oli kirjoitettu sesongin aikaan, ei niihinkään voinut ihan luottaa. Jos kuitenkin olet liikkeellä sesongin aikaan, kehotan hakemaan vinkkejä Lähtöportti-blogista.

Mutta sitten se Ahvenanmaa – ai että! Olihan siellä kirotun kaunista. Pienet venevajat, loivat kalliot ja kauas avautuva merimaisema iskivät kyllä sydämeen lujasti. Harvassa paikassa olen oikeasti törmännyt samanlaiseen idylliin.

Syysloma oli siitä syystä hyvä aika vierailla Ahvenanmaalla, että noista maisemista sai kyllä nauttia ihan yksin. Kun vaelteli Käringsundin tyhjällä hiekkarannalla ja katsoi auringon laskevan horisonttiin, saattoi kuvitella olevansa jossain kaukaisella saarella turistikohteen sijaan. Tuolla hetkellä kyllä ymmärsin Ahvenanmaan lumon.

You Might Also Like...

4 Comments

Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    13 toukokuun, 2020 at 11:47 am

Vaikka olen viettänyt koko lapsuuden ja nuoruuden rannikolla, en ole koskaan käynyt Ahvenanmaalla. Viime aikoina kohde on kuitenkin alkanut erityisesti kiinnostamaan. Ei edes haittaisi, jos paikat ovat suljettuina, mutta nuo maisemat kiinnostaa.

Katja / Lähtöselvitetty
      26 toukokuun, 2020 at 6:51 am

Minä olen myös aina asunut etelärannikolla, mutta nyt kävin ensimmäistä kertaa Ahvenanmaalla. Sinänsä suljettu saariryhmä ei haitannut, kunhan olisimme osanneet varautua siihen etukäteen. Nyt informaatio oli niin ristiriitaista, että oli vähän vaikea suunnistaa paikkojen perässä, kun aukioloihin ei voinut luottaa. Mutta ihana kohde silti!

Rosa
    17 toukokuun, 2020 at 11:00 pm

Kiitos kun linkkasit postaukseesi blogini. Me olimme Ahvenanmaalla heinäkuussa ja ei siellä silloinkaan ollut väkeä tungokseksi ja voisin kuvitella, että tänä kesänä ehkä vielä vähemmän. Esimerkiksi Mariebadissa oli vain muutama uimari lisäksemme, vaikka oli sesonki ja ulkona jäätävän kylmä. Aukioloajat kannattaa tarkistaa myös sesonkina. Maarianhamina oli hiljainen kaupunki heinäkuisena iltana kun kävelimme sen läpi laivaterminaalille.

Katja / Lähtöselvitetty
      26 toukokuun, 2020 at 6:53 am

Ahvenanmaalla taitaa olla ihanan rauhallista aina. Mariebadissa oli meidän vierailumme aikana yllättävänkin paljon porukkaa, mutta suurin osa puhui suomea. Tulkitsin, että olivat ehkä kaltaisiamme turisteja, jotka olivat tulleet sen ainoan auki olevan kohteen perässä.